Tuesday, September 6, 2016

Hadiahkanlah Sebotol MAB

HADIAHKANLAH SEBOTOL MAB..

SHARING IS CARING....TESTIMONI SEGUGUT YG TRAGIS
(By Pn RosHaida in MAB Network (Files) )

Saya terpanggil  untuk share bersama my love and hate relationship dengan period saya.  Sejak pertama kali datang bulan pada umur 12 thn, setiap kali dapat  period, saya sakit . Bukan sakit period biasa yang sakit pinggang dan  sakit perut tu, tapi lebih dari itu .

Masa saya  duduk asrama dulu, seminggu sebelum saya dtg bulan, saya dah muntah2 ,  tak boleh jalan , badan lemah sangat sebab tak boleh makan, tak boleh  makan langsung, bau food pun tak boleh .
Bila  dah tak makan tu, perut masuk angin…bayangkan lah sakitnya macam mana.  Selalunya 2 minggu saya sakit selagi darah tak bersih. Selalunya warden  saya terus panggil ambulan suruh ambik saya masuk hospital kat JB dulu.  Masa zaman sekolah kat sinila, mcm2 tuduhan cikgu saya lemparkan kat  saya. Dia kata saya buat2 sakit sebab tak nak pergi sekolah lah, tak nak  ambik periksa lah. ... saya ponteng sekolah lah sebab tak buat kerja  sekolah lah. Pada hal masa dia dtg kat asrama saya tuh, dia nampak saya  terbaring atas katil , dengan muntah saya bersepah2 kat lantai , dengan  food yang langsung saya tak jamah… ( sampai sekarang saya doa cikgu tu,  kalau dia ada anak perempuan, biar anak perempuan dia sakit mcm saya)

Bila nak ambik SPM , Doktor kasi saya makan pil perancang, supaya tak  sakit. Saya makan selama 7 bulan. Tapi akibatnya badan saya gemuk.

Kemudian, masa saya buat A – Level, doctor hospital kasi saya satu pil  hormone. Saya tak ingat knp doctor kasi saya ubat tu, tp memang saya tak  period langsung. Saya ambil lama sebab saya tak nak ganggu pelajaran  saya. Akibatnya , badan saya lebih gemuk dan badan saya berbulu-bulu di  tempat yang tak sepatutnya berbulu :P. tapi saya selalu piker, nak  cantik ke , nak sakit dan tak dapat pergi sekolah… of course saya pilih,  supaya tak nak sakit lagi!

Masa saya di U dulu, memang persekolahan saya terganggu . tp lama saya ambik pil hormone lelaki tu.

Kemudian bila masuk zaman kerja , setiap bulan saya akan ambil 2 atau tiga hari MC. Nasib baik dpat boss yg paham.

Tapi paling teruk sekali masa 14 December 2004. Saya ingat sgt tarikh  ni sebab saya hampir mati. Saya kerja di office lewat malam masa tu bila  tiba2 saya rasa sesak nafas. Bila saya pergi klinik, doctor suruh saya  pergi hospital UH dengan cepat sebelum 15 minit sebab paru2 saya sebelah  kanan dah 70% collapsed dan sebelah kiri 30% collapsed. Meaning ada  kebocoran paru –paru sebelah kanan, yang menyebabkan udara yang saya  inhale tidak keluar melalui mulut, tetapi udara hanya keluar di sekitar  lung frame. Kalau kedua2 paru2 saya 100% collapse, dan udara yang penuh  di ruangan lung frame saya boleh menyebabkan jantung saya gagal  mengembang, akibatnya adalah fatal. Mati.

Doktor di  emergency unit kata saya kena sudden pneumothorax. Benda ni hanya jadi  kalau kena accident dan dada crashed dekat dashboard ( sebab  mangsa-mangsa accident je kena ni) atau jatuh dengan kuat, atau batuk  atau kalau perokok. Malam tu di UH, doctor masuk kan tiub ke lung frame  saya untuk keluarkan angin dari lung frame saya. Sakitnya tak terperi  sebab doctor tak boleh pengsan kan saya pun, memang prosedur dia mcm tu  doctor cakap. Saya duduk di wad selama 7 hari sehingga paru-paru saya  sihat. Selepas tu, Doktor di UH refer saya untuk pergi ke IJN untuk buat  treatment. Setiap minggu saya kena buat check up sebab Doctor puzzled  knp saya boleh kena pneumothorax.
 
Pada masa yang  sama, saya kerap kena sudden pneumothorax sehingga 3 kali selepas tu  saya di masukkan semula ke IJN untuk treatment. Tapi lama –kelamaan,  doctor buat conclusion yang saya ni kena CATAMENIAL PNEUMOTHORAX,  condition di mana paru-paru saya akan pecah setiap kali saya period,  sebab saya akan kena serangan pneumothorax ni setiap kali saya datang  bulan . Pneumothorax ni tak ada ubat sebab ini adalah medical condition  bukannya penyakit. So setiap kali datang kotor, saya kena berhati-hati  selalu contohnya saya tak akan pergi ke tempat2 yang jauh dari hospital  sebab doctor ckp, bila 2 masa kalau saya lambat ke hospital, saya boleh  mati. Doktor suggest mungkin saya kena pneumothorax ni sebab saya  terlampau sakit dan paru-paru saya jadi distress. Hehhehe, jadi dia  sarankan saya ambil synflex 2 minggu sebelum datang kotor .
 
Bila saya jumpa MAB ni, kak Alin angah sarankan saya ambil 6 bulan dulu  untk tgk kesan dia. Pertama kali saya ambil, pada hari period ketiga,  tetapi period saya meleret2 sehingga dua minggu dan darah saya sangat  hitam , DARAH KETUL SEBIJIK IBU JARI TU JANGAN CAKAP LAH . Saya memang  tak sangka , DALAM MASA SEBULAN , senggugut jahat ni hilang!

Kak Alin faham tak perasaan saya , kenapa saya menangis? happynyaaa  semalam. Sekali medical checkup kat hospital IJN tu RM180.00, tiap2  minggu saya buat pulak tu…... kalau one week duduk hospital , bill saya  RM8k..… Ya Allah bersyukurnya saya pada Allah.
 
Di  harap kalau ada yang baca cerita saya ni, yang ada anak-anak perempuan  atau kawan-kawan yang sakit senggugut, hadiahkan lah dorang tu sebotol  MAB. Orang mcm saya je yang paham sakitnya mcm mana senggugut tu.

Kredit : Page Pengasas Maajun Anggun Bistari

No comments:

Post a Comment