Wednesday, April 13, 2016

Estrogen

Apa Itu Estrogen
Estrogen adalah hormon yang mengawal kitaran bulanan wanita. Estrogen mendapat banyak perhatian dalam kehidupan wanita, tetapi ia sebenarnya adalah hormon yang mempengaruhi kedua-dua lelaki dan wanita. Berikut adalah apa yang anda perlu tahu tentang estrogen.
Memahami Estrogen
Estrogen adalah hormon yang menyebabkan seorang gadis untuk berkembang menjadi dewasa semasa akil baligh. Ia mewujudkan perubahan yang menyebabkan pertumbuhan buah dada, rambut di kawasan kemaluan dan bawah lengan dan permulaan haid. Setelah baligh selesai, estrogen terus bekerja, membantu mengawal kitaran haid, melindungi kesihatan tulang dan kolesterol dalam kawalan. Estrogen juga amat penting untuk kesuburan.
Bagaimana Estrogen terhasil?
Estrogen dihasilkan terutamanya dalam ovari, organ yang menghasilkan telur wanita. Kelenjar adrenal juga membuat beberapa estrogen, itulah sebabnya lelaki akan mempunyai estrogen dalam jumlah yang kecil. Lemak juga mewujudkan estrogen. Sebaik sahaja ia dicipta, estrogen diangkut ke tisu badan melalui darah. Semasa kitaran haid, paras estrogen berubah. Di tengah-tengah kitaran, estrogen di tahap tertinggi. Wanita akan mempunyai tahap estrogen yang lebih rendah semasa tempoh period mereka. Bila menopause, haid akan terhenti dan tahap estrogen juga jatuh pada masa ini.
Apabila badan anda membuat terlalu banyak atau terlalu sedikit estrogen, ia boleh menimbulkan masalah. Wanita yang mempunyai tahap estrogen yang rendah boleh berlaku pengurangan haid. Mereka juga mungkin mengalami gejala-gejala menopaus seperti hot flashes, insomnia dan libido rendah. Selain itu, masalah perubahan emosi dan kulit kering.
Tahap estrogen yang tinggi boleh menyebabkan pertambahan berat badan dan perubahan haid, serta semakin teruk gejala PMS. Cyst di payu dara dan fibroid di dalam rahim juga boleh berlaku.
Lelaki yang mempunyai estrogen terlalu sedikit mungkin mempunyai lemak perut berlebihan dan libido rendah. Lelaki dengan terlalu banyak estrogen boleh berkembang dada dan mempunyai ereksi yang lemah.
Ada Tiga Jenis Estrogen
1. Estradiol – Estrogen dihasilkan oleh wanita subur.
2. Estriol - Estrogen dihasilkan semasa mengandung.
3. Estron - Estrogen dihasilkan selepas menopause.
Satu-satunya cara untuk mengetahui tahap estrogen anda adalah dengan berjumpa doktor dan buat ujian darah atau air kencing.

No comments:

Post a Comment